Prvý krok: Pochopenie toho, čo dokážu stroje

Nie každý človek dokáže zvládnuť celý rad úloh, ktoré sú pre dnešné UI a inteligentné stroje malina. Je preto dôležité identifikovať, ktoré úlohy sú vhodné pre ľudí a ktoré pre stroje. Tieto znalosti sú kľúčové pre nájdenie správnej rovnováhy medzi ľuďmi a strojmi v akomkoľvek podniku.

Niektoré z vecí, ktoré UI a roboty podporujúce UI dokážu, sú celkom ohromujúce. Umelá inteligencia teraz napríklad dokáže čítať, písať, vidieť, hovoriť a dokonca rozumieť emóciám. Aj keď to znie pôsobivo, UI z väčšej časti berie jeden typ vstupu (či už sú to vizuálne údaje, písané údaje alebo čokoľvek iné) a generuje konkrétny výstup, ako je naprogramovaný. Keď pochopíte túto základnú myšlienku vstupu/výstupu, existuje potenciál na automatizáciu všetkých druhov úloh, ktoré sa riadia rovnakým modelom. Môže ísť o kontrolu bezpečnostných kamier s podozrivým správaním, moderovanie obsahu online, odpovedanie na jednoduché otázky zákazníkov, zadávanie údajov, vedenie účtovníctva a mnoho ďalších.

„Ak dokáže človek vykonať mentálnu úlohu za menej ako jednu sekundu, pravdepodobne ju dokážeme zautomatizovať pomocou UI buď teraz, alebo v blízkej budúcnosti,“ hovorí Andrew Y. Ng, profesor zo Stanfordu. Inými slovami, úlohy pre ľudí postavené na nejakom scenári vstup/výstup budú v budúcnosti veľmi pravdepodobne automatizované.

Čo sa teda stane s ľudskými pracovníkmi?

Podľa Správy o budúcnosti pracovných miest Svetového ekonomického fóra (angl. World Economic Forum, WEF) 2020 môže automatizácia do roku 2025 ohroziť, ba až zrušiť 85 miliónov pracovných miest. Prirodzene to vytvára veľký rešpekt pred samotnou automatizáciou. No aj keď bude veľa pracovných miest ohrozených, je dôležité poznamenať, že ešte viac pracovných miest bude rozšírených alebo vytvorených z dôvodu nasadzovania pokročilých technológií. A to nás privádza k ďalšiemu bodu.

Veľa pracovných miest sa automatizáciou nejakým spôsobom zmení. Súčasné využívanie umelej inteligencie pri práci je zatiaľ len v začiatkoch, avšak podľa WEF sa do roku 2025 prerozdelí množstvo práce rovnakým dielom medzi ľudí a stroje. To znamená, že zamestnávatelia musia nájsť dokonalú rovnováhu medzi úlohami vykonávanými ľuďmi a tými, ktoré vykonávajú stroje. Musíme teda zabezpečiť, aby práca daná strojom najlepšie vyhovovala strojom a práca daná ľuďom sa najlepšie hodila ľuďom (aby sa ľudia nakoniec necítili ako stroje).

Nakoniec vzniknú nové pracovné miesta, ktoré predtým neexistovali. Okrem toho, že WEF odhaduje zrušenie 85 miliónov pracovných miest, odhaduje tiež, že môže vzniknúť 97 miliónov nových úloh – rolí, ktoré sú lepšie prispôsobené novej deľbe práce medzi ľuďmi a strojmi. Tieto nové ľudské roly sa budú pravdepodobne spoliehať na mierne odlišný súbor zručností a schopností v porovnaní so zručnosťami, ktoré sa uprednostňovali v minulosti.

To všetko znamená, že zamestnávatelia sú zodpovední za vybavenie svojich pracovných síl zručnosťami potrebnými pre štvrtú prie­myselnú revolúciu. O akých zručnostiach hovoríme? Keďže stroje preberajú viac ľahko automatizovanej vstupno-výstupnej práce, sú to prirodzené ľudské zručnosti, ktoré budú na pracovisku čoraz cennejšie. Budú medzi ne určite patriť empatia, kreativita, kritické myslenie, emocionálna inteligencia, komunikácia a komplexné rozhodovanie

„Zodpovedná automatizácia“ v praxi

Virtuálny asistent spoločnosti Shell pôsobí v 151 krajinách a hovorí viacerými jazykmi vrátane čínštiny, ruštiny a nemčiny. Bol predstavený v roku 2014 v USA a Spojenom kráľovstve ako nízkonákladový nástroj na presmerovanie jednoduchých otázok technickej pomoci. Stalo sa tak po tom, čo spoločnosť zaznamenala zvýšený dopyt zákazníkov po rýchlej pomoci. Chatboty Ethan a Emma sú schopné odpovedať na otázky, kde kúpiť mazivá či aké veľkosti balenia sú dostupné, a poskytnúť informácie o vlastnostiach produktu. Spoločnosť tvrdí, že samotná pilotná prevádzka viedla k 40 % zníženiu objemu hovorov s ľudským pracovníkom, vyriešilo sa úspešne 74 % problémov, 97 % otázok pochopila UI správne a 98 % odpovedí splnilo očakávania používateľov.

S cieľom urýchliť náborový proces do nového zamestnania prijala spoločnosť Unilever náborový systém založený na UI, ktorý hodnotí reč tela kandidáta a osobnostné črty. Pomocou tohto riešenia dokázal Unilever rozšíriť svoju škálu náborov, počet uchádzačov o zamestnanie sa zdvojnásobil a priemerný čas potrebný na vydanie rozhodnutia o prijatí do zamestnania sa skrátil na štyri týždne. Tento proces pred prijatím systému UI trval až štyri mesiace.

UI vytvorí nové úlohy a príležitosti

Samozrejme, niektoré pracovné miesta zaniknú, ako sa to deje zakaždým, keď príde k technologickej revolúcii. Zmeny smerom k spolupráci ľudí a strojov však vyžadujú vytvorenie nových pracovných úloh s novými vedomosťami, nejde len o implementáciu technológie UI. Musíme si tiež uvedomiť, že bez zmeny neexistuje evolúcia.

Kľúčovým záverom je, že podniky musia začať identifikovať úlohy, ktoré sú vhodnejšie pre stroje, aby bolo možné tieto úlohy zautomatizovať a nechať ľudí vykonávať zložitejšiu a hodnotnejšiu prácu. Okrem toho musia zamestnávatelia vybaviť svoje pracovné sily zručnosťami, ktoré budú nevyhnutné pre úspech v 21. storočí.

Zdroj

[1] Human Vs. Artificial Intelligence: Why Finding The Right Balance Is Key To Success. Bernard Marr & Co. [online]. Publikované 6. 6. 2022. Citované 12. 7. 2022. 

[2] Machine Learning in the Chemical Industry – BASF, DOW, Royal Dutch Shell, and More. Emerj. [online]. Publikované 22. 11. 2019. Citované 13. 7. 2022. 

[3] Human + Machine Collaboration: Work in the Age of Artificial Intelligence. Interesting Engineering. [online]. Publikované 28. 9. 2019. Citované 13. 7. 2022. 

Viac o budúcnosti pracovných miest podľa Svetového ekonomického fóra 2020.

-pev-