XaaS dnes súvisí s niekoľkými kľúčovými podnikovými hnacími prvkami

  1. Prvým z nich je konkurencia. Čoraz viac spoločností sa snaží uspieť s XaaS, kým tí, ktorí sú väčšinou diváci, sú čoraz nespokojnejší s fungovaním ich hlavných funkcií a obchodných procesov.
  2. Druhý bod súvisí s dynamikou trhu – schopnosť reagovať na meniace sa obchodné podmienky pružným a konzistentným spôsobom.
  3. Tretím je rýchlosť – rýchlosť nastavenia služby a vytvorenia hodnoty meraná či už zákazníckym servisom, alebo inováciou
  4. Štvrtou je zvyšujúca sa potreba používať pokročilú analýzu a automatizáciu na zlepšenie dodávky na trh, zníženie času cyklov a získanie presnejších informácií.
  5. XaaS napokon poskytuje podnikom možnosť získať služby viazané na špecifické, kvantifikované výsledky podnikania než na typické servisné kontrakty podnikových procesov. Klient a poskytovateľ sa dohodnú na špecifických súboroch obchodných výsledkov a potom je na poskytovateľovi, aby určil, akým modelom tieto výsledky dosiahne. Toto usporiadanie pomáha klientovi zamerať sa na svoje kľúčové kompetencie a neskôr využiť podnikové a IT služby, ktoré možno rýchlo zmobilizovať a používať v správnom rozsahu.

Hlbší pohľad

Pozrime sa na tieto hnacie prvky XaaS trochu podrobnejšie.

1. XaaS je trendom

Spoločnosti, ktoré v súčasnosti používajú model XaaS pre jednu alebo viaceré funkcie, využívajú výhody partnerstva s poskytovateľom služieb na sofistikovanejšie a inteligentnejšie služby. Napríklad vedúca nezávislá energetická spoločnosť spolupracuje s Accenture na implementácii technologického riešenia, ktoré prepája aktíva z prevádzky so sieťovými službami v cloude. XaaS dodávaná s cenami na základe spotreby má za cieľ znížiť náklady, zvýšiť produkciu a zjednodušiť technológie. Projekt zahŕňal migráciu aplikácií a serverov do cloudu pomocou cloudových transformačných funkcií Accenture s bezpečnostnými aplikáciami a využívaním funkcií popredných poskytovateľov verejného cloudu s možnosťou využívania škálovateľnosti.

Medzitým sa mnohí oneskorenci pozerajú so závisťou a obávajú sa straty konkurenčnej výhody. Spoločnosť HfS v analýze z roku 2016 skúmala finančný stav XaaS. Výskum zistil, že iba 8 % zúčastnených manažérov bolo s výkonom ich finančných operácií veľmi spokojných. Manažéri z oddelení P2P, R2R alebo OTC boli spokojní o 10 % menej.

2. XaaS môže pridať podnikaniu dynamiku

Vezmime si len jeden príklad: narastajúci počet fúzií a akvizícií. Keďže spoločnosti majú záujem kúpiť podiel a kapacity trhu, celé priemyselné odvetvia konsolidujú. Táto zvýšená aktivita v oblasti fúzií a akvizícií však prináša veľkú zložitosť a aj náklady na integráciu a udržanie rozsiahlej prevádzkovej infraštruktúry. Je to prekážka, ktorá môže spoločnosť spomaliť a nakoniec aj zmierniť jej pôsobenie na trhu. XaaS môže ohýbať svoju infraštruktúru a lepšie využívať svoj majetok. Dynamika vychádza tiež zo schopnosti XaaS zvyšovať flexibilitu spoločností tak, aby menili dynamicky objem transakcií podľa obchodných potrieb.

Kľúčovou črtou nedávnej fúzie bola práve dynamickosť, ktorá pomohla zlučujúcim sa spoločnostiam vstupujúcim na trh znížiť náklady a zvýšiť efektivitu, pričom sa zvlášť zamerala na finančný faktor. Namiesto opätovného objavenia sa získaná spoločnosť mohla priamo „pripojiť“ na finančné služby druhej spoločnosti pomocou XaaS, ktoré ponúka spoločnosť Accenture. Škálovateľný prístup zrýchlil integráciu a umožnil zlúčenej organizácii okamžite získať najdôležitejšie finančné možnosti na trhu.

3. XaaS môže povýšiť rýchlosť na hodnotu

Pomocou XaaS môže klient vstúpiť do sveta obrovských možností v priebehu niekoľkých dní či týždňov a nie mesiacov alebo rokov. Napríklad korporácia zameraná na zdroje potrebovala rýchlo nastaviť financie, účtovníctvo, obstarávanie, analýzu dodávateľského reťazca a starostlivosť o zákazníkov. To všetko s minimálnym narušením obchodných operácií. Spoločnosť Accenture pomohla dosiahnuť tento cieľ pomocou Microsoft Azure s aplikáciou SAP v cloude s infraštruktúrou spravovanou prostredníctvom Accenture Cloud Platform.

Ďalším príkladom je veľkoobchod s potravinami v Južnej Amerike. Spoločnosť Accenture pomáhala spoločnosti s dodávkou XaaS v cloude, ktorá slúži na podporu rastu nového digitálneho podnikania. Vybudovala komplexné riešenie XaaS na kľúč a veľkoobchod mohol rýchlo spustiť nový digitálny obchod a získať konkurenčnú výhodu na trhu.

4. XaaS prináša najnovšie analytické a automatizačné možnosti do podnikania

Cesta XaaS zahŕňa nielen spracovanie transakcií a záznam údajov, ale aj ich analýzu a hlboké odborné znalosti z priemyselných oblastí, ktoré ponúkajú poznatky a nápady na zlepšenie výkonnosti. Napríklad ropná spoločnosť dokázala využiť analýzu predaja na vylepšenie platobných algoritmov na účtoch, čo prinieslo zvýšenie pracovného kapitálu o 150 miliónov dolárov. Aplikácia RPA (robotická automatizácia procesov) v jednom obchodnom stredisku priniesla približne 30 % nárast produktivity vo všetkých ovplyvnených čiastkových procesoch, ktoré teraz fungujú pri o 10 % nižších nákladoch v porovnaní s nákladmi pri manuálnom spracovaní.

V prípade spoločnosti DollarTree (popredný diskontný obchod v USA) použila Accenture analýzu a vypracovala stratégiu zníženia energetickej spotreby použitím viac ako 300 výkonových modelov na vytvorenie scenárov pomocou Big Data. Vďaka informáciám z viac ako 12 miliónov dátových bodov poskytli modely v reálnom čase prehľad o každej geografickej oblasti danej prevádzky a energii spotrebovanej na konkrétnom mieste. Spoločnosť Accenture vyvinula technologickú mapu, pomocou ktorej ukázala, ako možno optimalizovať energiu a finančné zdroje vo viac ako 13 000 maloobchodných predajniach.

5. XaaS je navrhnutá poskytovať špecifické obchodné výsledky

Tu sa dostávame k jadru pridanej hodnoty XaaS. Funkcia je navrhnutá a implementovaná na základe špecifických obchodných výsledkov spoločnosti, či už sú to zvýšené výnosy, lepšie marže, rozšírenie zákazníckej podpory, rýchlejšie inovácie, alebo rozšírenie na nové trhy. Takýmto príkladom môže byť aj zvýšenie výkonnosti funkčnej úrovne, ako napríklad rýchlejšie prijímanie alebo zaškoľovanie zamestnancov či urýchlenie procesu financovania a obstarávania. Služby sú potom zaplatené na základe obchodnej hodnoty vytvorenej prostredníctvom kontraktu XaaS a môžu byť kupované „ako nápoj“, keďže sa takto spotrebúvajú.

Vhodnou ukážkou je aj úspech popredného výrobcu automobilov. Spoločnosť potrebovala transformovať svoju marketingovú stratégiu (keďže rastúci počet zákazníkov sa pohybuje na digitálnych kanáloch) tak, aby dosiahla konkrétne obchodné výsledky: zvýšenie počtu digitálnych zákazníckych bodov a získanie väčšieho počtu digitálnych dopytov. Viacero agentúr a digitálnych partnerov čelilo výzvam, ako je napríklad fragmentovaná organizácia a tvar platformy. Accenture pomohla použitím XaaS dosiahnuť a prekročiť cieľ digitálnej penetrácie za polovicu plánovaného časového odhadu.

Inhibítory XaaS

Prečo sa spoločnosti bránia tomuto trendu, keď má XaaS takú potenciálnu hodnotu? Náš predchádzajúci výskum odhalil zaujímavé prepojenie. Po prvé, poskytovatelia boli vo všeobecnosti presvedčení, že sú pripravení poskytovať XaaS, ale klienti podľa nich neboli pripravení. Jedna analýza zistila, že takmer 50 % klientov hľadá poskytovateľov pridanej hodnoty súvisiacej s podporou ich prevádzok. Po druhé, vedúci pracovníci úrovne C podporovali presun do XaaS, ale stredný manažment (kde dochádza k najväčším nákupom) si taký istý nebol. Podľa nášho prieskumu 53 % operatívnych vedúcich vidí XaaS ako kľúčový prvok v porovnaní s iba 29 % stredných manažérov.

V poslednom období sa analýza spoločnosti Accenture zamerala na niekoľko ďalších inhibítorov prijatia XaaS.

Ako nakupovať?

Spoločnosti často nevedia, ako nakupovať služby v tomto novom neznámom modeli. Obstarávateľské spoločnosti sú napríklad zvyknuté nakupovať cez tradičné komerčné kanály – zvyčajne s fixnými cenami alebo založenými na FTE. No pri XaaS musí byť hodnota kvantifikovaná inými spôsobmi.

Problém bodových riešení

Nie každý poskytovateľ je schopný ponúknuť koncové riešenie naprieč procesom alebo funkciou. Mnohí z nich majú tzv. bodové riešenia, ktoré môžu spôsobiť problémy s integráciou a riadením dodávateľov. Na ak chcú poskytovatelia uspieť pri dosahovaní konkrétneho obchodného výsledku, musia byť schopní tento výsledok ovplyvniť. Ich analytické schopnosti musia byť dostatočne odolné, aby vedeli, „na aké páky majú zatlačiť“. Dôležitá je aj znalosť potrieb odvetví a kľúčových ukazovateľov výkonnosti.

Vyzretosť technológie

Technológie XaaS si vyžiadali čas na dozretie a naďalej dozrievajú rôznou rýchlosťou a rozličnými cestami. Technológie ako verejný a hybridný cloud sa prijali až v posledných rokoch. Vyzretosť týchto technológií umožňuje klientom plne využívať možnosti a získať tak od poskytovateľa väčšiu pridanú hodnotu. Modely SaaS (softvér ako služba) sú teraz častejšie akceptované, čo znamená, že vedia poskytovať služby aj obchodné procesy.

Premenlivé prostredie

Klient aj poskytovateľ musia byť pripravení na odlišné prostredia. XaaS je omnoho premenlivejšia ako tradičné modely outsourcingu, pri ktorých boli kupujúci tlačení do dlhodobých zmlúv. Poskytovatelia musia preukázať výnimočné schopnosti a následne musia demonštrovať svoju hodnotou, aby si udržali dobré vzťahy. Poskytovatelia sa pravdepodobne pasujú do úlohy dôveryhodných konzultantov odporúčajúcich a implementujúcich programy, ktoré neponúkajú len inkrementálne zlepšenia, ale aj objasnia procesy. Je dôležité pozerať sa na vzťah klient – dodávateľ ako na strategické partnerstvo. Technológia a dodávateľské prostredie sa neustále menia. Dodávateľský model musí byť preto aktualizovaný a konfigurovaný – ako sa vyvíjajú technológie, tak vznikajú nové možnosti.

Spolupráca zainteresovaných strán

Čím viac zainteresovaných strán v spoločnosti sa do procesu zapojí, tým viac sa zjednoduší schvaľovanie. XaaS nie je ako nákup štandardného súboru služieb. Zainteresované strany sa musia dohodnúť na jednej množine cieľov. Všeobecne platí, že XaaS potrebuje byť riadená biznisom, ale sprístupnená IT, pričom treba zdôrazniť úzku spoluprácu rôznych funkcií.

Ako začať?

Ak je vaša spoločnosť na začiatku cesty XaaS – alebo máte pocit, že spomaľujete –, aké kroky by ste mali podniknúť? Ktoré body sú spúšťačmi XaaS? Ak sa rozprávate so svojimi obchodnými partnermi, hľadáte spôsob, ako využiť možnosti XaaS?

  1. Mnoho spoločností začína s XaaS pri migrácii svojej práce do cloudu. Môžu začať s jednou funkciou a potom to rozšíria na ostatné. V tomto bode je nástup na XaaS najkratší.
  2. Iné organizácie sa môžu vybrať cestou automatizácie. Majú zavedené infraštruktúry a procesy, no vedia, že musia byť flexibilnejší pri spotrebe služieb a zvyšovaní presnosti výstupu (produkcie). RPA XaaS umožňuje spoločnostiam rýchlo zvýšiť kvalitu a efektivitu pri nízkych vstupných investíciách.
  3. Adopcia platforiem – zvýšenie vplyvu vonkajších zdrojov na vytvorenie nových ekosystémov s podporou trvalo udržateľného rastu je medzi poprednými organizáciami najrozšírenejšie. Nie každá organizácia potrebuje vybudovať vlastnú platformu; organizácia sa skôr môže pripojiť k existujúcej platforme, obchodným službám a funkciám a môže ich využívať podľa potreby ako XaaS (viac informácií: Accenture Technology Vision 2017).
  4. Ďalším vstupným bodom je získanie konkurenčnej výhody pomocou analýzy, ktorá je dôležitou vstupnou bránou. Pomáha rozpoznať, ako skrátiť čas uvedenia na trh či výskumné a vývojové procesy alebo odhaliť príčiny reklamácií. XaaS potom pomôže organizácii rýchlo a efektívne aplikovať tieto poznatky v praxi.
  5. Životný cyklus programu alebo funkcie môže byť ďalším impulzom k prechodu na XaaS – najmä ak prišiel čas na obnovu zmluvy. Týka sa to najmä klasickej metódy „kúpiť alebo vyrobiť“. Spoločnosti sa môžu ďalej rozširovať do cloudu, automatizácie a analýzy. Môžu chcieť flexibilnejšie reagovať na zmeny trhu. V týchto prípadoch sa XaaS stáva čoraz atraktívnejšou možnosťou.

Záver

XaaS už nie je len vo fáze posudzovania alebo testovania. Zmena sa odohráva práve teraz. Spoločnosti by sa nemali nečinne prizerať, ako im príležitosť uniká pomedzi prsty. Na technológii postavená, no obchodnými výsledkami poháňaná – byť dynamickejší a s rýchlejšou reakciou na požiadavky trhu, s variabilnými nákladmi a podporou nového strategického smerovania – XaaS predstavuje odklon od úplne taktických rozhodnutí.

Organizácie čoraz častejšie hľadajú služby podnikových procesov a infraštruktúry, ktoré vytvárajú obchodné výsledky, sú flexibilné a implementujú sa v súlade s vysokou kvalitou. Za XaaS sa platí na základe hodnoty viazanej na obchodné výsledky, lebo je založená na modeli spotreby. To je XaaS.

Odkazy

1. The New World of As-a-Service: The Power of AND. Accenture 2015. Dostupné na: https://www.accenture.com/us-en/as-aservice-operations-model.

2. Goodbye Denial… we’ll miss you! Horses for Sources blog, Sept 18, 2016. The Journey to Intelligent Operations And OneOffice, 2016, HfS Research. Dostupné na: http://www.horsesforsources.com/goodbye-denial_091816.

3. Finance & Accounting As-a-Service Business Process Outsourcing Blueprint. HfS Research, April 2016. Dostupné na: https://www.accenture.com/t20160503 T040349__w__/us-en/_acnmedia/PDF-15/ Accenture-Finance-Accounting- BusinessService.pdf#zoom=50.

4. Let’s make Outsourcing Great Again! Horses for Sources blog, October 2016. Dostupné na: http://www.horsesforsources.com/makeOutsourcing-Great-Again_100216.

 

Zdroj: The Promise Of As-A-Service: It´s here and now. Accenture Operations, White Paper 2017.

www.accenture.com