1. Príjmy zo služieb sa v automobilovom priemysle zvýšia v roku 2018 o 30 %

Keď nemecký výrobca automobilov Opel začal svoju činnosť v roku 1863, vyrábal šijacie stroje, až v roku 1899 prešiel na výrobu automobilov. Spoločnosť Peugeot mala najprv obilný mlyn, potom sa venovala výrobe oceli a po osemdesiatich rokoch začala v roku 1891 s výrobou automobilov. A hoci sa automobilový priemysel niekedy vníma ako konzervatívne odvetvie, zásadne mení štruktúru svojej DNA. Súčasní predstavitelia automobilového priemyslu musia preukázať rovnakú húževnatosť, dynamickosť a prispôsobivosť, aby nezaostávali za svojimi konkurentmi pri investovaní do digitálnych služieb.

Napríklad spoločnosť Schaeffler Group, jeden z najväčších svetových dodávateľov ložísk, spojok, meničov momentu a prevodových systémov do automobilového priemyslu. V roku 2016 dosiahla spoločnosť predaj automobilových dielov v hodnote 10,88 miliárd USD a oznámila novú digitálnu stratégiu pre činnosti v automobilovom priemysle. V októbri 2017 spoločnosť Schaeffler kúpila spoločnosť autinity systems GmbH, nemeckú IT spoločnosť, ktorá sa špecializuje na digitálne monitorovanie stavu a zaznamenávanie údajov o stroji. Výkonný riaditeľ spoločnosti Schaeffler Klaus Rosenfeld pre americký týždenník Automotive News povedal: „Scenár, ktorý sme pripravili, predpokladá, že celosvetovo by mohlo byť v roku 2030 30 % zo 120 miliónov automobilov vyrobených na svete výlučne s elektrickým pohonom. Zmena pre nás nie je nič nové. Máme vynikajúce skúsenosti pri výmene nášho portfólia výrobkov za nové technológie.“

A spoločnosť Schaeffler nie je sama. Jeden z klientov spoločnosti IFS, veľký dodávateľ v automobilovom priemysle, nedávno uzatvoril novú dôležitú zmluvu, na základe ktorej nielen vyrába a dodáva diely pre OEM, ale zhromažďuje tiež údaje z dielov, ktoré používa na poskytovanie servisných služieb obchodníkom. Zahŕňa to poskytovanie údajov týkajúcich sa náhradných dielov, ktoré môže byť potrebné stiahnuť, a doplnenie dokumentácie o náhradných dieloch priamo u obchodníkov. Ak to znie futuristicky, prehodnoťte svoj názor. Tento dodávateľ začne plniť zmluvu o mesiac. Ide však o radikálne nový scenár. Prechod od samotnej výroby komponentov k vyhotoveniu harmonogramov pre zákazníkov a k manipulácii s náhradnými dielmi a ich riadeniu pre OEM vrátane riadenia skladových zásob vyžaduje spojené obchodné systémy a myslenie. No ako zdôrazňuje Klaus Rosenfeld, čas beží.

Začnite už dnes. Zajtra už bude príliš neskoro

V prípade súčasných benzínových automobilov je potrebných asi 30 000 dielov. V prípade EM je to asi 10 000 – 12 000 dielov. Veľká Británia a Francúzsko začnú s postupným vyraďovaním benzínových automobilov do roku 2040, Paríž uviedol, že zakáže benzínové automobily do roku 2030, India chce mať do roku 2030 všetky automobily na elektrický pohon. Pre výrobcov komponentov, ako sú výfuky (v EM sa nenachádzajú), je servitizácia záchranným lanom. Aby však boli pripravení, musia s odpočítavaním času do roku 2020, 2030 a 2040 začať už dnes. Integrácia podnikového softvéru, ktorý dokáže reagovať na túto zmenu a realizovať ju, vyžaduje čas. Čakanie už nie je správna voľba.

2. Nové ľahšie a pevnejšie materiály, ako je CFRP, sa stanú novým zázračným riešením

Čo má prednosť – nízka hmotnosť alebo bezpečnosť? A prečo by sme nemohli mať oboje? Môžeme. Pred mnohými rokmi stáli výrobcovia automobilov pred dilemou, keď sa usilovali o splnenie protichodných požiadaviek. Jednou požiadavkou boli automobily s nižšou hmotnosťou (ktoré produkujú menej emisií CO2) a druhou požiadavkou boli bezpečnejšie automobily (ktoré paradoxne vyžadujú ťažšie komponenty.)

V roku 2018 budeme svedkami intenzívnejšieho využívania novej generácie materiálov, ktoré sú ľahšie a bezpečnejšie a súčasne spĺňajú prísnejšie regulačné požiadavky na bezpečné automobily produkujúce menej emisií CO2. Materiály ako hliník a oceľ s vyššou pevnosťou sa stanú štandardnými materiálmi. A výnimočne pevný a bezpečný upravený plast CFRP (plast vystužený karbónovým vláknom), ktorý sa v súčasnosti používa najmä v športových automobiloch, sa začne častejšie používať aj v ostatných automobiloch. CFRP, ktorý sa nazýva aj laminát z karbónového vlákna, je vyrobený z vrstiev pevných, takmer čistých karbónových vlákien spojených tvrdeným plastickým lepidlom, ako je epoxidová živica.

Zvýšený výskum a vývoj v oblasti CFRP zníži náklady

Nové materiály sú drahé. Nová štúdia spoločnosti Goldman Sachs, Cars 2025 (Vozidlá v roku 2025) ukazuje, že kilogram CFRP je v súčasnosti 40-krát drahší ako kilogram bežnej ocele. Navyše vyžaduje odborné znalosti a zariadenie na výrobu. Vývojoví pracovníci však spolupracujú s univerzitami v Európe pri výskume nových materiálov z plastu a karbónových laminátov. Keďže sa zvyšuje jeho používanie v bežných automobiloch, náklady na oceľ s vyššou pevnosťou a hliník by mohli výrazne klesnúť, a keď sa objavia nové výrobné metódy, znížia sa nakoniec aj náklady na CFRP. To, čo sa nezmení, sú regulačné požiadavky na emisie a bezpečnosť, ktoré tieto materiály spĺňajú.

3. Jeden zo štyroch nových automobilov bude do roku 2022 EM a elektrifikácia by sa mala ukončiť do roku 2027

Nedávne kolísanie v oblasti EM, v rámci ktorého sa v roku 2017 predalo o 7,7 % EM menej ako v roku 2016 (keď celosvetový predaj prekročil skvelé dva milióny kusov), má zásadný význam. Celkový trend smerom k rozsiahlejšiemu používaniu EM má pevný základ. No aj v Číne, kde silná centrálna vláda prijala jednoznačné právne predpisy v oblasti EM, pretrvávajú dve hlavné prekážky: nedostatok štandardizovaných nabíjacích staníc a výkonnosť batérií.

Čína má vedúce postavenie v množstve nabíjacích staníc s počtom približne 150 000 verejných nabíjacích miest a do roku 2020 plánuje nainštalovať ďalšie stanice, ktoré by mali stačiť pre 5 miliónov EM. Nedostatočná štandardizácia však predstavuje pre zákazníkov veľký problém. Článok na stránke Citylab zo septembra 2017 sa podrobne zaoberá spôsobom, akým Čína poskytuje dotácie širokému radu súkromných spoločností na výstavbu nabíjacích staníc – výsledkom je skutočnosť, že takmer každá stanica používa odlišné platobné metódy a že čas nabíjania automobilu sa pohybuje od jednej do ôsmich hodín v závislosti od prevádzkovateľa a od toho, pre ktorého z desiatok výrobcov EM je určená. Jeden čínsky vodič vozidla s hybridným pohonom uviedol: „Chcel som si nabiť auto mimo domu, ale nemohol som, lebo buď nevyhovovalo nabíjacie zariadenie, alebo som musel mať zakúpenú vopred nabitú kartu.“ Je to jasné varovanie pre regulačné orgány, vládu a výrobcov, že dokonca v krajinách, kde sa EM aktívne propagujú, by dosiahnutie trhového potenciálu EM bez štandardizovaného nabíjania trvalo dlhšie, ako sa predtým predpokladalo.

Aj batérie zostávajú problémom. Urýchlený výskum v oblasti vodíkových palivových článkov a najnovšie ciele japonskej vlády, ktorými sa do roku 2025 výrazne znížia náklady na palivové články, sú povzbudzujúce. Aj obchodný potenciál vývoja batérií, ktorý sa v súčasnosti odhaduje na 240 miliárd USD, je stále obrovský a je náročné ho získať. Teraz však neexistujú jasní víťazi.

Výrobcovia a OEM musia reflektovať túto problematiku. V správe spoločnosti McKinsey z júla 2017 o automobilovom priemysle v Číne sa uvádza, že predaj miestne vyrobených EM bude rásť: „Podiel výroby EM v domácom priemysle vzrástol z 18 % v roku 2016 na 23 % v roku 2017, čo dokazuje, že čínske značky môžu zvýšiť svoju prítomnosť v segmente EM, keďže viac zákazníkov pripúšťa, že čínski výrobcovia automobilov dokážu vyrobiť EM na prijateľnej úrovni.“ Spoločnosť McKinsey naďalej ponecháva Čínu na vrchnej priečke indexu automobilov na elektrický pohon. Nastal čas pre EM. Batérie a štandardizované nabíjacie stanice však zostávajú na cestách vážnymi prekážkami a spomaľujú rýchlosť rozvoja priemyselného odvetvia, ktorá sa mala dosiahnuť.

Pavel Bláhovec
riaditeľ obchodu v spoločnosti IFS Slovakia a IFS Czech