V prvej časti seriálu sme uviedli výzvy, ktorým v súčasnosti čelia výrobné podniky a ako môžu v ich riešení pomôcť prelomové technológie, ako napr. umelá inteligencia. Predstavili sme aj prínosy prechodu na autonómne riadenie prevádzok. V druhom pokračovaní uvedieme prínosy, ktoré vyplývajú z prechodu na autonómne riadenie a opíšeme, akú úlohu bude zohrávať človek v autonómnych prevádzkach.
Samoriadiace sa podniky a dodávateľské reťazce prinesú významné zlepšenia, ako napríklad:
- Efektívnosť: Prediktívna analytika zmení riadenie prevádzok z reaktívneho na proaktívne, predvídanie problémov a okamžité implementovanie potrebných úprav. Úpravy v reálnom čase zvýšia prevádzkyschopnosť strojov, kontrolu kvality a nákladovú efektívnosť.
- Flexibilita: Pokročilá robotika a umelá inteligencia umožnia vysoko personalizovanú výrobu a rýchle rekonfigurácie, vďaka čomu sa výrobné linky budú dať prispôsobiť meniacim sa požiadavkám na produkty. Autonómne systémy sa budú samy organizovať s ohľadom na optimálne rozmiestnenie a výkon podniku, čím sa zvýši flexibilita. Zvýšia tiež agilitu a reakciu dodávateľského reťazca.
- Udržateľnosť: Autonómne systémy optimalizujú spotrebu energie a minimalizujú odpad. Analýzy v reálnom čase budú monitorovať vplyv na životné prostredie a zabezpečia splnenie cieľov udržateľnosti bez obetovania efektívnosti.
- Posilnenie postavenia pracovníkov: Nástroje a automatizácia riadené umelou inteligenciou zlepšia schopnosti pracovnej sily a uľahčia interakcie medzi človekom a strojom, čo pracovníkom umožní rýchlo pochopiť výrobné problémy a robiť informovanejšie rozhodnutia.
Prechod na takmer autonómne priemyselné prevádzky vyžaduje koordinované zmeny v ľudskom aj technologickom rozmere.
Predefinovanie úlohy ľudí: od operátorov k dirigentom s umelou inteligenciou
Angažovanosť človeka bude v priemyselných prevádzkach budúcnosti nevyhnutná, pretože pracovníci sa môžu zmeniť z praktických operátorov na dirigentov podporovaných umelou inteligenciou, ktorí dohliadajú na autonómne systémy a podľa potreby poskytujú úsudok alebo vynaliezavosť. Keďže stroje budú schopné čoraz lepšie porozumieť prirodzenému jazyku a ľudskej reči, interakcie medzi človekom a strojom budú plynulejšie a intuitívnejšie, čo umožní prelomové zmeny v produktivite. Napríklad jedna osoba môže pomocou asistenčných systémov súčasne dohliadať na viacero funkcií, ako je kvalita, kontrola a výroba.
Údržbárske činnosti, ktoré vyžadujú fyzickú zručnosť, ako je kontrola netesností alebo výmena súčiastok vnútri stroja, môžu čiastočne zostať riadené človekom, ale môžu byť výrazne rozšírené virtuálnymi agentmi. V budúcnosti s prevažne samoriadiacimi sa systémami môžu ľudia spolupracovať so strojmi a využívať kolaboratívnu inteligenciu s cieľom zamerať sa na úlohy s vyššou hodnotou, ako je napríklad:
- Strategické rozhodovanie – zahŕňa využívanie odporúčaní generovaných umelou inteligenciou na prijímanie obchodne kritických rozhodnutí. Napríklad v automobilovom závode môže umelá inteligencia odporučiť úpravy výrobných harmonogramov alebo plánovania zmien. Ľudský plánovač môže tieto odporúčania zvážiť v závislosti od ďalších okolností, ako je predpokladaný dopyt zákazníkov alebo aktuálna dostupnosť pracovnej sily.
- Dohľad nad výkonom – zahŕňa monitorovanie a úpravu autonómnych systémov podľa potreby. Napríklad v závode na výrobu polovodičov môžu operátori monitorovať autonómne systémy zamerané na výrobu doštičiek. Ak metriky výkonu ukazujú odchýlky vo výťažnosti, ktoré systémy nedokážu vyriešiť, človek môže zasiahnuť a problém vyriešiť.
- Neustále zlepšovanie – zahŕňa riešenie zložitých problémov a optimalizáciu procesov. Napríklad v závode na chemické spracovanie môžu inžinieri použiť umelú inteligenciu na identifikáciu neefektívnosti v procesoch miešania alebo reakcií. Potom môžu prepracovať pracovné postupy alebo konfigurácie strojov s cieľom optimalizovať výstup a znížiť odpad.
- Kreativita a inovácie – zahŕňajú vývoj nových výrobných procesov a prehodnotenie usporiadania prevádzok. Napríklad v závode na spotrebnú elektroniku môže pracovník údržby predstaviť kreatívne nápady na zefektívnenie výmeny nástrojov montážou dodatočných podpier, ktoré sa používajú v iných odvetviach.
Príklad z odvetvia: Zmena úlohy technikov a supervízorov Globálny výrobca kolies zaznamenal zmenu v úlohe svojich technikov a supervízorov so zavedením normatívneho riešenia umelej inteligencie na úpravu parametrov procesu, ktoré vyvinul poskytovateľ riešení umelej inteligencie so sídlom v Kapskom Meste. Namiesto riadenia detailov procesov sa technici teraz zameriavajú na identifikáciu základných príčin a podporu neustáleho zlepšovania optimalizáciou cyklu plánuj – urob – kontroluj – konaj (PDCA). Supervízori sa zase menia na používateľov umelej inteligencie, interpretujú poznatky riadené umelou inteligenciou a vedú operátorov k efektívnejšiemu riešeniu problémov. Tento prechod umožňuje operátorom aj supervízorom sústrediť sa na dlhodobé systémové zlepšenia a nie na rutinné, reaktívne úlohy. Tento vývoj si bude vyžadovať, aby výrobcovia predvídali zmeny v zručnostiach svojej pracovnej sily a kultúrnej identite, čo znamená, že včasné zapojenie prevádzkovateľov do transformačného procesu je kľúčom k úspechu. |
Zdroj: World Economic Forum, Frontier Technologies in Industrial Operations: The Rise of Artificial Intelligence Agents, January 2025: World Economic Forum. [online].
Pozn.: Tento preklad nevytvorilo Svetové ekonomické fórum (World Economic Forum, WEF) a nemal by sa považovať za oficiálny preklad Svetového ekonomického fóra. Svetové ekonomické fórum nezodpovedá za obsah alebo chyby v tomto preklade. Pokračovanie v ďalšom vydaní.
-tog-