Pozn. red.: Pre korektnosť budeme používať v nasledujúcej časti článku výraz „prosumers“, uvedený v pôvodnom texte správy EAA, ktorý zahŕňa širšiu skupinu subjektov ako „aktívny odberateľ“ či „energetické spoločenstvo“, ktoré sú v legislatíve Slovenskej republiky zakotvené vo vyhláške č. 207/2023, Z. z. Podobne ponechávame z pôvodného dokumentu aj slovo prozumpcia, ktoré výstižne popisuje súčasnú výrobu a spotrebu energie v jednom mieste

Energetický systém sa musí zmeniť

Prechod na klimaticky neutrálny energetický systém prostredníctvom rozsiahleho využívania OZE výrazne zmení energetický systém. Zosúladenie ponuky a dopytu po energii, najmä po elektrine bude v budúcnosti zložitejšie, nakoľko podiel obnoviteľných zdrojov energie bude narastať a dodávka elektriny z veterných a solárnych technológií je vo svojej podstate premenlivá. Zosúladenie ponuky a dopytu v každom okamihu je nevyhnutné na udržanie stabilných energetických sietí a je postavené na týchto predpokladoch:

Flexibilita na strane dopytu, pri ktorej sa dopyt po energii prispôsobuje tak, aby zodpovedal ponuke, môže prispieť k zosúladeniu ponuky a dopytu po energii. Na vyriešenie rozdielov medzi ponukou a dopytom počas dňa alebo týždňa možno použiť krátkodobé skladovanie energie, ako sú batérie. Časť vyrobenej energie môže byť uložená v batériách alebo systémoch na ukladanie tepla na pokrytie potreby energie v noci. Krátkodobé skladovanie energie možno dosiahnuť aj prostredníctvom technologicky a rozsahovo komplexnejších riešení, ako je napr. elektrifikované diaľkové vykurovanie.

Dlhodobé (a sezónne) skladovanie energie je potrebné na vyriešenie sezónnej nerovnováhy medzi ponukou a dopytom alebo na zvládnutie dlhých období s nízkou výrobou alebo vyššou spotrebou v dôsledku špecifických poveternostných podmienok. Za týmto účelom sa vyvíjajú rôzne technológie skladovania energie, pričom jedným sľubným príkladom je výroba vodíka z obnoviteľnej elektriny.

Prechod od fosílneho palivového systému k systému založenému na OZE ovplyvní aj požiadavky na energetickú infraštruktúru. Rast dopytu a ponuky elektriny vyžaduje posilnenie elektrickej siete a zlepšenie prepojení. Prechod od individuálneho vykurovania k diaľkovému vykurovaniu vyžaduje nové tepelné siete a nové nosiče energie, ako je vodík, čo si môže vyžiadať aj nové typy potrubí. Na druhej strane by sa časť infraštruktúry pre fosílne palivá mohla prepracovať na prepravu nových foriem energie. Napríklad rozvodné siete zemného plynu možno čiastočne zmeniť na prepravu a skladovanie vodíka.

Nárast digitalizácie bude pravdepodobne kľúčom k riadeniu všetkých týchto technológií tak, aby dopyt a ponuka boli počas dňa zosúladené a aby sa zabezpečila stabilná a bezpečná dodávka energie. Vďaka digitalizácii a moderným systémom merania a riadenia bude možné realizovať inteligentné riadenie sietí, možnosti skladovania energie a flexibility dopytu.

Prozumpcia: čo to je a ako to funguje?

„Prosumeri“ sú jednotlivci alebo skupiny, ktorí spotrebúvajú aj vyrábajú energiu z obnoviteľných zdrojov alebo ponúkajú energetické služby systému, ako je flexibilita alebo skladovanie. Na rozdiel od energetických spoločností poskytovanie energetických služieb nie je hlavnou obchodnou činnosťou „prosumera“. V celej Európe existujú koncepty „prosumerov“ v mnohých podobách a možno ich charakterizovať niekoľkými atribútmi, ako je subjekt, technológia alebo obchodný model.

EEA definuje „prosumerov“ ako subjekty – jednotlivci, kolektívy, domácnosti, malé a stredné podniky (MSP), školy, nemocnice atď., ktoré sú aktívne v energetickom systéme rôznymi spôsobmi, napríklad spotrebou aj výrobou, resp. iba výrobou elektriny alebo tepla na báze OZE, ponúkaním energetických služieb, ako je flexibilita alebo skladovanie, zapojením sa do energetického spoločenstva alebo vlastnením a prevádzkovaním sieťovej infraštruktúry. Táto definícia projektov „prosumerov“ zahŕňa aj prípady virtuálnych transferov. Do definície sú zahrnuté aj služby energetického systému, pretože prispievajú k integrácii väčšieho podielu slnečnej a veternej energie do energetického systému ako celku. Cieľom tejto definície je zachytiť širokú škálu projektov a iniciatív OZE s veľkou mierou účasti občanov.

Nie všetky subjekty, ktoré spotrebúvajú a vyrábajú energiu z OZE alebo poskytujú služby energetického systému, sa však považujú za „prosumerov“. Napríklad priemyselné podniky, ktoré vyrábajú časť vlastnej energie, sa nepovažujú za „prosumerov“, pretože priamo nezastupujú občanov. V definícii nie sú zahrnuté ani iné nepriame typy zapojenia občanov, ako napríklad prípady, keď komunity dostávajú časť ziskov z miestnej veternej farmy bez toho, aby boli aktívne zapojené do projektu.
Poďme si teraz zodpovedať pár otázok, ktoré sa tejto témy týkajú, a to, ako ich definuje EEA.

„Prosumeri“, aktívni odberatelia, samospotrebitelia, občania energetici, družstvá vyžívajúce OZE, energetické komunity: sú to rôzne názvy pre ten istý koncept?

To, čo sa v správe EEA nazýva „prosumermi“, bolo definované v texte vyššie. Treba si však uvedomiť, že iní autori definujú pojem „prosumer“ inak, napríklad preto, že zvažujú obmedzenejší rozsah a zahŕňajú len tých spotrebiteľov, ktorí tiež vyrábajú energiu, a neberú do úvahy iné energetické služby, ako je skladovanie energie alebo flexibilita dopytu. Široká definícia aktívnych odberateľov použitá v tejto správe však zachytáva všetky tieto pojmy. Je tiež dôležité poznamenať, že existujú štyri subjekty súvisiace s prozumpciou, ktoré sú definované v legislatíve EÚ: samospotrebitelia využívajúci OZE a spoločenstvá využívajúce OZE definované podľa smernice o obnoviteľnej energii (RED II) a občianske energetické spoločenstvá a aktívni odberatelia definovaní podľa smernice o elektrickej energii. Tieto pojmy sa navzájom nevylučujú a v rôznej miere sa prekrývajú s pojmom „prosumer“ podľa EEA.

Čo môžu „prosumeri“ robiť?

„Prosumeri“ sú aktívnymi účastníkmi energetického trhu. V mnohých prípadoch to znamená, že si vyrábajú vlastnú OZE energiu alebo teplo pre vlastnú spotrebu alebo sú súčasťou energetického družstva, ktoré vyrába energiu. „Prosumeri“ však nemusia vyrábať energiu sami; za „prosumerov“ možno považovať aj občanov, ktorí investujú do OZE, alebo napríklad nájomníkov, ktorí sa podieľajú na systéme merania spotreby v sieti. Výrobcovia môžu tiež zohrávať aktívnu úlohu v energetickom systéme skladovaním energie, zvyčajne v časoch, keď vyrábajú viac, ako spotrebujú, alebo poskytovaním flexibility dopytu.

Kto vlastní a prevádzkuje technickú infraštruktúru?

Projekty „prosumerov“ môžu mať rôzne vlastnícke štruktúry. Súvisí to s typom subjektu, ktorý projekt prevádzkuje, ktorý zadefinuje možné vlastnícke štruktúry. Jednotliví vlastníci domov sú zvyčajne jedinými vlastníkmi svojej „prosumerskej“ technológie, ale pre nájomníkov a pre energetické spoločenstvá sú možné rôzne vlastnícke štruktúry, napríklad družstevné alebo majetkové podiely.

Ako môže byť prozumpcia zisková?

V súlade s definíciou „prosumerov“ predaj energie alebo poskytovanie služieb energetického systému nie sú hlavnou obchodnou činnosťou „prosumerov“. „Prosumerské“ projekty však musia byť ziskové (alebo aspoň nákladovo neutrálne), inak väčšina občanov neuvažuje o pripojení sa k nim. „Prosumerský“ podnikateľský model definuje nielen to, kto znáša náklady a riziká a kto rozhoduje o úsporách a má z nich úžitok, ale aj úlohy a vzťahy medzi zúčastnenými stranami, napríklad výrobcom „prosumerom“ a príslušnými prevádzkovateľmi sietí a energetickými spoločnosťami a možno aj poskytovateľom služieb, ktorý projekt podporuje. Vládne politiky, dane a predpisy môžu ovplyvniť obchodné modely, ktoré môže „prosumer“ používať, a tiež ich atraktívnosť. Úspešný obchodný model bude nevyhnutnou podmienkou toho, aby sa väčšina zainteresovaných strán zapojila do projektu.

Pohľad do budúcnosti: úloha „prosumerov“ v čoraz udržateľnejšom energetickom systéme

Energetický systém sa bude v nasledujúcich rokoch a desaťročiach naďalej vyvíjať, pretože snahou všetkých krajín bude prejsť na plne udržateľný energetický systém. Ako dokazujú mnohé iniciatívy v oblasti spotrebiteľského správania v celej EÚ, „prosumeri“ môžu zohrávať kľúčovú úlohu v tomto vývoji. To vyžaduje podporný politický rámec vo všetkých krajinách a nepretržité úsilie o zvýšenie nášho pochopenia rôznych aspektov prozumpcie.

Prechod na dekarbonizovaný energetický systém za správnych podmienok umožní čoraz väčšiemu počtu občanov Európy aktívne sa podieľať na tomto vývoji, oveľa viac ako na energetickom systéme založenom na fosílnych palivách. Občania si teraz môžu vyrábať vlastnú energiu a poskytovať služby skladovania energie alebo služby flexibility pre nadradený energetický systém, čím sa stávajú sebestačnými, znižujú svoju uhlíkovú stopu a v mnohých prípadoch aj svoje náklady na energiu. Okrem toho výskum ukazuje, že potenciálne prínosy prozumpcie presahujú finančné aspekty a vplyv na životné prostredie. „Prosumerské“ projekty, najmä vo forme energetických družstiev, tiež vytvárajú sociálne výhody. Sú prostriedkom pre ľudí, aby sa zapojili do svojich miestnych komunít a aktívne prispievali k prebiehajúcej energetickej transformácii a profitovali z nej.

Vládne politiky na všetkých úrovniach – EÚ, národnej a miestnej – zohrávajú v tomto vývoji kľúčovú úlohu. Musia poskytnúť rámec, v ktorom sa môžu projekty pre „prosumerov“ efektívne realizovať a prinášať hodnotu – pre investorov aj pre energetický systém ako celok. Politiky EÚ sa v priebehu rokov prispôsobovali tomuto vývoju a to isté možno vyvodiť z politík v mnohých krajinách. V niektorých krajinách však existuje priestor na zlepšenie. Neustále bude potrebné aktualizovať prístup vo všetkých krajinách, keďže technológie a obchodné modely sa zlepšujú, podiel energie z obnoviteľných zdrojov sa ďalej zvyšuje a dopyt po energii sa časom mení.

Ako uvádza správa EEA, občania majú celý rad možností, ako sa zapojiť a stať sa „prosumermi“. Existuje mnoho rôznych typov „prosumerov“ so širokou škálou organizačných a právnych foriem, technológií, obchodných modelov atď. „Prosumerské“ projekty môžu byť malé, na úrovni len jednej domácnosti, alebo veľké, aj s niekoľkými desiatkami tisíc členov, alebo čokoľvek medzi tým. Môžu vyrábať elektrinu alebo teplo z OZE, prípadne oboje. Keďže všetky formy majú výhody aj nevýhody, zdá sa pravdepodobné, že táto forma zostane kľúčovou súčasťou budúceho energetického systému. Pre väčšinu krajín to bude veľká zmena v porovnaní s energetickým systémom minulosti, ktorý bol z veľkej časti postavený na elektrárňach vlastnených a prevádzkovaných energetickými spoločnosťami, fosílnych palivách pre jednotlivé tepelné spotrebiče a obmedzenom počte rafinérií dodávajúcich palivo pre naše autá.
Široká škála „prosumerských“ modelov tiež vytvára výzvy pre tvorcov politík: je, samozrejme, jednoduchšie vypracovať efektívne politiky pre obmedzený počet dobre definovaných modelov ako pre širokú škálu možností. Je to tiež prekážka monitorovania vývoja a zber údajov. Ako sa prozumpcia vyvíja z okrajového riešenia na štandard, môže zmeniť základné princípy regulácie energetického systému, najmä konvenčný model presadzovaný distribučnými spoločnosťami a výrobcami energií a tradičný mechanizmus financovania postavený na poplatkoch za dodávku energie a sieťové služby. Na druhej strane, riešenia pre spotrebiteľov majú veľký potenciál prispieť k energetickej transformácii, napríklad využívaním súkromného kapitálu a umožnením modulácie dopytu ako spôsobu prispôsobenia sa kolísajúcej ponuke OZE. Regulačné orgány musia pri navrhovaní podpory a rámcových podmienok pre modely odberu brať do úvahy celosystémové efekty, musia sa na ne zamerať a stimulovať „prosumerov“, aby reagovali na systémové potreby, pričom pravidlá sú dostatočne jednoduché na to, aby umožnili rýchlu expanziu.

Prozumpcia je v súčasnosti stále vo vývoji – technológie sa zlepšujú, náklady sa znižujú a mnohé politiky a predpisy sa stále prispôsobujú. Trendy sa však uberajú správnym smerom a v mnohých regiónoch a krajinách sa „prosumeri“ stávajú čoraz viac stredobodom záujmu. Napriek rastúcim príležitostiam pre občanov stať sa „prosumermi“ zostáva úloha verejných služieb a iných spoločností pri výrobe a integrácii OZE významná. Môžu rozvíjať rozsiahle projekty s nízkymi nákladmi na jednotku energie, čo bude kľúčom k nákladovo efektívnemu plneniu budúcich klimatických cieľov.

Ďalší vývoj a predpokladané návrhy na zlepšenie

Z analýzy správy EEA vyplýva aj množstvo odporúčaní na ďalšie kroky od tvorcov politík a zainteresovaných strán. Výsledky týchto opatrení sa potom môžu premietnuť do politického rámca na úrovni EÚ a na vnútroštátnej úrovni v celej Európe.

Po prvé, odporúča sa, aby tvorcovia politík zabezpečili účinnú implementáciu politík EÚ týkajúcich sa spotreby vrátane existujúcich ustanovení odvodených z balíka Čistá energia pre všetkých Európanov a ustanovení v navrhovanom oznámení REPowerEU. To zahŕňa nielen znižovanie regulačných prekážok, ktoré bránia občanom stať sa „prosumermi“, ale aj implementáciu stabilných podporných politík a ochranu tých zraniteľných a nízkopríjmových domácností, ktoré nemajú prostriedky na to, aby sa stali „prosumermi“, pred negatívnymi finančnými vplyvmi. Vlády môžu zabezpečiť také opatrenia na podporu „prosumerov“, ktoré sú osvedčené do budúcnosti, a to vývojom kľúčových podporných technológií, ako sú inteligentné merače, a definovaním nových trhových úloh pre „prosumerov“ a sprostredkovateľov, ako sú agregátori. Môžu tiež zabezpečiť spravodlivý prístup na trhy s energiou vrátane trhového mechanizmu na stimuláciu flexibility.

Efektívne stanovovanie cien uhlíka vo všetkých odvetviach využívajúcich energiu je ďalšou kľúčovou rámcovou podmienkou, ktorá umožňuje, aby spotreba energie z obnoviteľných zdrojov mohla konkurovať fosílnym palivám za rovnakých podmienok. Tvorcovia regionálnej politiky a samosprávy môžu podporiť vznik energetických komunít a uľahčiť spoluvlastníctvo výrobných a prenosových aktív regionálnymi energetickými spoločnosťami, energetickými družstvami, bankami a malými a strednými podnikmi.

EEA odporúča pokračovať v rozvíjaní vedomostí a informovať občanov o rôznych aspektoch prozumpcie v Európe. Malo by sa to týkať najmä nasledujúcich oblastí:

  • výhody a nevýhody rôznych typov prozumpcie v rôznych situáciách pri zohľadnení všetkých relevantných aspektov (sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, náklady na energiu a posilnenie siete atď.);
  • efektívne politiky, organizačné modely a obchodné modely pre danú situáciu;
  • širší dosah spotreby na energetický systém a prostriedky na optimalizáciu tohto vplyvu (prostredníctvom ďalších inovácií, zvyšovania efektívnosti systému s cieľom znížiť potrebu investícií do siete a zvýšiť pridanú hodnotu vyváženia systému, IKT a digitalizačných riešení s ohľadom na optimálne riadenie skladovania energie, flexibilitu dopytu atď.);
  • budúci prínos „prosumerov“ do energetického systému, berúc do úvahy prínosy a náklady projektov realizovaných „prosumermi“, energetickými spoločnosťami a inými spoločnosťami;
  • mechanizmy na zabezpečenie spravodlivého rozdelenia nákladov a výnosov prozumpcie, ktoré chránia občanov s nízkymi príjmami.

Bude potrebné vyvinúť a implementovať monitorovanie spotreby, aby sa primerane sledoval pokrok a identifikovali kľúčové vplyvy na spoločnosť. To si vyžaduje jasné vymedzenie toho, čo by sa malo monitorovať (metriky) a povinnosť monitorovania a podávania správ na úrovni členských štátov. EEA odporúča členským štátom, aby vypracovali plány monitorovania, ktoré sú dostatočne podrobné a komplexné na to, aby účinne zvýšili znalosti o aspektoch prozumpcie uvedených vyššie. Je to nevyhnutný krok k rozvoju spravodlivých a účinných politík a opatrení, ktoré podporujú prozumpciu a zároveň minimalizujú negatívne vplyvy a maximalizujú prínosy pre energetický systém a spoločnosť.

Všetky zainteresované strany by mali podporovať občanov, ktorí sa chcú stať „prosumermi“, všetkými relevantnými informáciami. Vlády, podniky pôsobiace v tejto oblasti, mimovládne organizácie a združenia môžu pomôcť poskytnutím špecifických informácií relevantných pre „prosumerov“ v krajine alebo regióne. Príkladom sú príručky a webové stránky pre spotrebiteľov, ktoré vysvetľujú príslušné politiky, nariadenia a možnosti financovania a poskytujú príklady osvedčených postupov.

Zdroj: Energy prosumers in Europe: Citizen participation in the energy transition. European Environment Agency Report. [online]. Krátené. Publikované september 2022. Citované 28. 8. 2023. ISBN 978-92-9480-472-3. 

-tog-