Všeobecne povedané, existuje päť základných krokov na zaistenie bezpečných a čistých prevádzok:

1. zabezpečiť kontinuálne procesy na udržanie čistoty na pracovisku,

2. rozšíriť plány preventívnej údržby,

3. identifikovať nové rizikové oblasti,

4. byť pripravený na náhle zmeny,

5. prejsť od preventívneho k normatívneho prístupu.

Krok 1: Zabezpečiť kontinuálne procesy na udržanie čistoty na pracovisku

Tvorba prevádzkových postupov, ich komunikácia smerom k pracovníkom a uvádzanie do praxe už nestačí. Ak nemožno zabezpečiť ich 100 % splnenie, je to z pohľadu aktuálnych predpisov nevyhovujúce. Kontaminácie pracoviska nežiaducim koronavírusom je veľmi jednoduchá a následné ohrozenie zdravia zamestnancov a poškodenie reputácie podniku sú bežnou realitou. Aby sme udržali pracovisko bezpečné a čisté, treba nastaviť ucelené preventívne procesy údržby. Nové rozvrhy údržby musia zahŕňať nové pracovné kvalifikácie a prevádzkové podmienky. Treba posilniť procesy preventívnej údržby v oblasti dezinfekčných procedúr a čistiť pracovisko častejšie a intenzívnejšie.

Krok 2: Rozšíriť plány preventívnej údržby

Organizácie môžu očakávať náročnejšie požiadavky na sledovanie, monitoring a analýzy akéhokoľvek incidentu vrátane otázok ohľadom frekvencie údržby, vzdelávania zamestnancov, ich kvalifikácie a pod. Už teraz sa tvoria nové usmernenia týkajúce sa napríklad vykurovacích a ventilačných systémov, ktoré vyžadujú prísnejšiu kontrolu preventívnej údržby; možno predpokladať, že tieto nároky budú narastať bez ohľadu na odvetvie. Organizácie budú musieť rozšíriť oblasť reportovania, dokumentácie a záznamov týkajúcich sa údržby.

Bude potrebné vytvoriť zoznam majetku, ktorý je novou situáciou najviac dotknutý a ktorý podporuje kľúčové procesy podnikových činností. Napríklad v kasíne či inom zábavnom podniku je kritickým zariadenie klimatizácie – ak sa jeho údržbe nebude venovať zvýšená pozornosť, môže dôjsť ku kontaminácii vírusom a následne nielen k strate príjmov, ale tiež dočasnému uzavretiu celého podniku.

Krok 3: Identifikovať nové rizikové oblasti

Pod diktátom bezpečnosti a čistoty vznikajú v rámci existujúceho podnikového majetku nové riziká. Napríklad v prípade logistických firiem skôr prebiehala kontrola iba prevádzkových komponentov, ako sú pneumatiky, motor, brzdové systémy a pod. Teraz sa hodnotenie rizík dopĺňa aj o čistotu kabíny vodiča či operátora, zahŕňajúce informácie o poslednom čistení, kým a či bol preškolený podľa nových smerníc. A to sa dnes vzťahuje na všetky odvetvia – od priemyselných prevádzok až po hotely.
Popri možnosti zápisu všetkých činností treba mať tiež špecifické metriky, ktoré umožňujú stanoviť index odhadu rizika (Risk Assessment Index – RAI) a pomocou neho ohodnotiť konkrétny podnikový majetok. Kritériá sú definované s využitím rozhodovacích stromov, na základe ktorých sa vypočítava index identifikujúci hlavné riziká v rámci podnikového majetku.

Krok 4: Byť pripravený na náhle zmeny

Oddelenia údržby sú neustále konfrontované s novými zdravotnými, bezpečnostnými a environmentálnymi pravidlami. Všeobecné pravidlá budú dopĺňané o pokyny špecifické pre konkrétne odvetvia, pričom nemožno predpovedať, o aké a ako často. Rovnako možno predpokladať, že sa zvýši frekvencia neplánovaných návštev inšpektorov a audítorov. O to dôležitejšie potom bude reportovanie v reálnom čase, ktoré bude obsahovať prijaté opatrenia, implementované rozvrhy a ich dodržiavanie, záznamy o školení zamestnancov a detaily o nebezpečných materiáloch a aktivitách.

Krok 5: Prejsť od preventívneho k normatívneho prístupu

Aplikácia na správu podnikového majetku (EAM), ktorú možno prispôsobiť rýchlo sa meniacim potrebám integrácie naprieč rôznymi oblasťami vrátane napojenia systémov CAD a GIS, dodávateľského reťazca a ďalších relevantných riešení, umožní rýchly prístup ku kvalitným a presným údajom. Digitalizovaný systém integrovaný s inteligentnými technológiami poskytne podklady k dôležitým analýzam a dá ich do kontextu s historickými informáciami vrátane chybových analýz, garantovaných záruk a stratégií OEM výrobcov. To všetko umožní organizáciám prejsť od preventívneho nastavenia k predikovateľnému normatívnemu prístupu, čo znamená, že nová úroveň bezpečnosti a čistoty na pracovisku sa stane štandardnou normou. S podporou procesov, metód a procedúr v rámci systému EAM môžu vytvoriť spoľahlivú, zvládnuteľnú a škálovateľnú infraštruktúru schopnú vyhovieť akýmikoľvek budúcim požiadavkám.

Infor CloudSuite EAM v novej verzii 11.5

Aktuálna verzia Infor CloudSuit EAM 11.5 je najnovšia generácia špecifického riešenia na správu majetku od spoločnosti Infor. Táto verzia prináša nové výkonné funkcie s možnosťou prevádzkovania v prostredí cloudu v režime SaaS. Infor CloudSuite EAM 11.5 je integrovaný s modelom BIM prostredníctvom OpenCAD BIM a optimalizuje tak možnosti vizualizácie s využitím 3D virtuálnych modelov a vizualizácií zariadení. Riešenie Infor EAM využíva napríklad spoločnosť MND Gas Storage a ďalšie petrochemické spoločnosti v Českej republike a na Slovensku.

Ireneusz Kubies
obchodný manažér pre strednú a východnú Európu
Infor