Proces nového spôsobu vzdelávania pracovníkov sa začal príchodom pokročilých technológií do procesu výroby. Teraz sa do popredia dostáva Priemysel 4.0 a s ním aj prepojenie počítačov a strojov, ktoré navzájom komunikujú a v konečnom dôsledku sú vyvinuté tak, aby prijímali rozhodnutia bez ľudského zásahu. Už preto nestačí ovládať počítače a nové technológie, treba hlbšie pochopiť, čo sa za ich rozhodovaním skrýva. Bez adekvátnych vedomostí sa môže stať, že pracovníci si nebudú vedomí skutočnej sily Priemyslu 4.0. Táto priemyselná revolúcia neprináša zásadné zmeny len pre priemyselnú výrobu, ale má väčší presah aj do spoločnosti. Zmeny sa dotýkajú technickej štandardizácie, bezpečnosti, systému vzdelávania, vedy a výskumu alebo aj trhu práce.

Automatizácia a trh práce

Vplyv digitalizácie na trh práce bude rozdielny, niektoré pracovné pozície zaniknú, iné budú vznikať a bude o ne záujem. V priemyselných odvetviach dôjde k širšiemu nasadeniu automatizácie a robotizácie a tým činom k tomu, že nebudú potrební pracovníci vykonávajúci menej kvalifikovanú prácu. Pri zavedení systémov automatizácie sú ohrození aj administratívni pracovníci a pracovníci stredného manažmentu. Mierny nárast sa očakáva v podnikových útvaroch IT, vo vývoji nových softvérov aj pri správe komunikačnej či výpočtovej techniky. S nástupom digitalizácie sa najväčší potenciál rozvoja predpokladá v takých profesiách, ako sú špecialisti v oblasti databázových systémov a počítačových sietí, analytici a vývojári softvéru a počítačových aplikácií, špecialisti v oblasti elektrotechniky, elektroniky a komunikačných technológií, riadiaci pracovníci v oblasti informačných a komunikačných technológií a pod.

Dosah Priemyslu 4.0

Zmeny, ktoré prináša Priemysel 4.0, majú pozitívny, ale aj negatívny charakter. Budú mať dosah nielen na zisk a štruktúru nákladov, ale zmenia celé jadro podnikania. Prvým prínosom je zvýšenie efektívnosti prostredníctvom robotizácie. Tým, že roboty pracujú rýchlejšie a bezchybnejšie, dôjde k znižovaniu prevádzkových nákladov a následnému zvyšovaniu zisku. Ďalšou výhodou je optimalizácia výrobných procesov, prostredníctvom ktorej dôjde k zníženiu času potrebného na výrobu jedného kusu výrobku.

Zvýšenie počtu pracovných príležitostí a rozšírenie ľudského kapitálu sa dá na jednej strane považovať za výhodu, ale na strane druhej predstavuje hrozbu. Očakáva sa zvýšenie miery zamestnanosti, pretože dôjde k zvýšeniu dopytu po odborníkoch v oblasti strojárstva, po programátoroch, vedcoch a technických pracovníkoch. Na druhej strane dôjde k strate zamestnania v tradičných pozíciách spôsobenej tým, že ľudia pracujúci v továrňach budú nahradzovaní robotmi. Zvýšením dopytu po odborníkoch môže nastať situácia, keď na trhu práce nebude dostatok kvalifikovaných pracovníkov schopných pracovať na týchto pozíciách. Aby táto situácia nenastala, malo by školstvo vypracovať nové študijné plány, ktoré by zahŕňali kompetencie a zručnosti potrebné v Priemysle 4.0. Vláda by mala tiež vytvoriť podporné schémy pre podniky, ktoré sa rozhodli investovať do automatizácie a digitalizácie.

Digitalizácia môže mať vplyv na človeka a jeho vývoj. S rozvíjajúcou sa digitalizáciou vznikajú zamestnania, ktoré vyžadujú väčšinu času tráviť v sede a pracovať s počítačom, čím sa zvyšuje riziko ochorení chrbtice a držania tela, vzniku zápalu šliach na ruke, ktorá ovláda myš, a zrakových porúch vzniknutých dlhším sledovaním monitora.

Robotizácia nie je hrozba

Je všeobecne známe, že Slovensko je automobilovou veľmocou Európy. Oblasť automobilového priemyslu sa za posledné roky posunula vpred, no treba rozvíjať a podporovať aj iné oblasti priemyslu, čo neurobíme bez vhodných podmienok. „V každom priemysle je obrovský potenciál, ktorý by sme rozhodne mali využiť. Mali by sme sa posúvať smerom k trendom, ktoré svet udáva. Myslím si, že v tomto smere sme na dobrej ceste a napredujeme, ale treba vytvoriť ešte lepšie podmienky,“ povedala Jana Kiššová, poradkyňa ministra hospodárstva pre krízové opatrenia MH SR počas podujatia Slovenská kooperačná burza 2020.

Kľúčom k úspechu je správne zamerané vzdelanie a príprava na trh práce. S príchodom inovácií preto stoja veľké výzvy aj pred rezortom práce a školstva. „Na to, aby sme dokázali držať alebo určovať trendy v nejakej oblasti priemyslu, potrebujeme kvalitné vzdelávanie. To nedokážeme zo dňa na deň, je to niečo, čo je potrebné budovať. Na to nadväzujú ľudia, ktorí na kvalitnom vzdelávaní stavajú, získavajú skúsenosti. Je to beh na dlhé trate. A, bohužiaľ, mnohé vlády nepozerajú na dlhé trate, pozerajú len na štvorročné obdobie,“ dodala J. Kiššová.

S prijímaním moderných riešení a robotizácie prichádzajú obavy o stratu zamestnania. Niektoré pracovné pozície zaniknú, nové miesta vzniknú. „Ja si nemyslím, že robotizácia je hrozba. Je to niečo, čo treba podporovať, a o to väčší priestor bude na kvalifikované pracovné miesta, o to väčší priestor bude na prácu s vyššou pridanou hodnotou – a to potrebujeme pre ľudí. Pretože teraz nehovoríme o nejakom izolovanom prostredí firiem s nejakými automatizovanými linkami a pod. Všade tam pracujú ľudia a som presvedčená, že mladých ľudí udrží na Slovensku práve kvalifikovaná práca,“ komentovala J. Kiššová.

Priemysel už dlhšie hovorí o tom, že mu chýba kvalifikovaná pracovná sila a žiada kvalitnejšie vzdelávanie. Chýba tu prepojenie priemyslu so vzdelávaním. „Na Slovensku nie je len automobilový priemysel, a preto si myslím, že cestou je podpora inovácií a vzdelávania, prepojenie vedy, výskumu a vzdelávania s priemyslom. Pokiaľ k tomu nepríde, každý sa bude hrať iba na svojom vlastnom piesočku, a tú pridanú hodnotu jednoducho nedostaneme,“ uzavrela J. Kiššová.

Zmena na trhu práce

Problémom Slovenska už nie je vysoká miera nezamestnanosti, ale skôr zabezpečenie kvalifikovaných zamestnancov na voľné pracovné miesta. A to nielen teraz, ale najmä v budúcnosti. Analýzy ukazujú, že vďaka automatizácii a digitalizácii mnohé pracovné miesta zaniknú. Na druhej strane však hovoria, že pribudnú nové pozície.

V najbližších rokoch teda možno očakávať, že dôjde k zmene kvalifikačných potrieb na trhu práce. Názorným príkladom sú roboty, ktoré napomáhajú pracovníkom v priemysle a zároveň dokážu nahradiť časť zmyslového vnímania a kognitívnych schopností. Nástupom digitalizácie postupne vznikajú nové pracovné miesta, takže vzniká aj dopyt po nových, tzv. digitálnych zručnostiach.

Ak nebude na slovenskom trhu dostatočná kvalifikovaná sila, snaha o automatizáciu a digitalizáciu môže byť zbytočná. Preto je veľmi dôležité, aby sa vzdelávanie detí a mládeže uberalo aj týmto smerom. V neposlednom rade je dôležitá aj rekvalifikácia už existujúcich pracovníkov v rôznych oblastiach priemyslu tak, aby o zamestnanie neprišli. Dá sa teda tvrdiť, že Priemysel 4.0 spôsobí revolúciu nielen v priemysle, ale aj na trhu práce a vo vzdelávaní.

Zdroje

[1] How technology is transforming our working life. Digital Spirit. [online]. Publikované August 2017. Citované 3. 11. 2020. Dostupné na: https://digitalspirit.dbsystel.de/en/how-technology-is-transforming-our-everyday-working-life/.

[2] Gajdicová, K.: Priemysel 4.0 a vývoj trhu práce v Českej republike. Bakalárska práca 2019. Vysoká škola banská. [online]. Citované 3. 11. 2020. Dostupné na: https://dspace.vsb.cz/bitstream/handle/10084/135700/GAJ0098_EKF_B6202_6202R027_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

[3] Brown, M.: How Industry 4.0 is Affecting Jobs. Industry Europe. [online]. Publikované 26. 5. 2019. Citované 3. 11. 2020. Dostupné na: https://industryeurope.com/how-industry-4-0-is-affecting-jobs/.

[4] Ministerstvo pripravuje stratégiu Práca 4.0. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. [online]. Publikované 29. 10. 2019. Citované 3. 11. 2020. Dostupné na: https://www.employment.gov.sk/sk/informacie-media/aktuality/ministerstvo-pripravuje-strategiu-praca-4-0.html.